Skip to content Skip to footer

چه نوع پارچه ای برای لباسمان انتخاب کنیم؟

تا به حال به تفاوت میان پارچه استفاده‌ شده در لباس‌ های مختلف خود فکر کرده‌اید؟ لباس‌ هایی که بر تن می‌ کنیم از پارچه‌ های متفاوتی دوخته شده‌ اند که شاید ما هیچ اطلاعی از مواد به کار رفته در آن‌ ها و کیفیت آن از نظر دوام، ثبات رنگ، حساسیت‌ زایی و… نداشته باشیم. بیشتر افراد در هنگام خرید لباس فقط به طرح پارچه و مدل لباس توجه می‌ کنند و اهمیتی به جنس و مواد تشکیل‌ دهنده آن نمی‌ دهند.


باید در نظر داشت که گاه جنس پارچه اهمیت بسیار زیادی در انتخاب لباس پیدا می‌ کند و حتی جنس آن در ارائه مناسب طرح یک لباس بسیار مهم است. توجه به شرایطی که لباس در آن مورد استفاده قرار می‌ گیرد مانند فصل، شرایط آب و هوایی، روحیات فرد، آلرژی نسبت به مواد مصنوعی یا طبیعی و… از عواملی است که باید هنگام انتخاب لباس مورد توجه قرار گیرد.




به طور کلی پارچه‌ ها به دو دسته الیاف طبیعی و الیاف مصنوعی تقسیم می‌ شوند. الیاف طبیعی به نخ‌ های بافته‌ شده از پشم، پنبه و ابریشم گفته می‌ شود و الیاف مصنوعی که از مواد مختلف خام و ترکیبات پیچیده شیمیایی تهیه می‌ شوند را ریون، نایلون و پلی‌استر می‌ نامند. هر دسته از این الیاف ویژگی‌ های خاصی دارند که در شرایط مختلف کاربرد دارند.


در ادامه این یادداشت به بررسی ویژگی‌ های الیاف گوناگون می‌ پردازیم تا بدانیم در شرایط مختلف از چه نوع لباسی باید استفاده کنیم.


پنبه پر استفاده‌ ترین گیاه برای بافت پارچه است. پارچه‌ ای که از پنبه بافته شده باشد حرارت بدن را به بیرون منتقل می‌ کند و در نتیجه لباس دوخته شده از آن خنک است. پارچه پنبه‌ ای که آن را به نام نخی می‌ شناسیم به راحتی لکه‌ گیری و شسته می‌ شود و در برابر ساییدگی مقاوم است اما باید توجه داشت که پس از استفاده اگر لباس خوب خشک نشود، بوی عرق بدن در آن باقی می‌ ماند.


کتان یا لنین گیاهی است که در ایران کشت نمی‌ شود اما خصوصیات آن مانند پنبه است. پارچه‌ های کتانی دارای سطح صاف و درخشنده‌ اند و زودتر از پنبه تمیز می‌ شوند. این الیاف با وجود اینکه به اندازه پارچه‌ های پنبه‌ ای آب را جذب می‌ کنند اما زودتر خشک می‌ شوند و به همین دلیل حوله‌ کتانی بهتر از پنبه‌ ای است.


الیاف پشمی از پشم حیواناتی مانند گوسفند مرینوس، شتر لاما و موی بز تهیه می‌ شود. این نوع پارچه به دلیل ذخیره شدن هوا در بین الیاف آن عایق حرارت است و چون خاصیت رطوبت پذیری دارد عرق بدن را جذب کرده و آن را به آرامی تبخیر می‌ کند، به همین دلیل برای استفاده در فصل زمستان مناسب است و باعث می‌ شود شخص کمتر احساس سرما کند. باید توجه داشت که لباس پشمی را بعد از شستن نباید آویزان کرد چون باعث کش آمدن و تغییر فرم آن می‌ شود، بنابراین بهتر است لباس را روی پارچه نخی پهن کنید تا خشک شود.


ابریشم یکی دیگر از الیاف طبیعی است که از پیله کرم ابریشم بافته می‌ شود. این پارچه‌ خیلی سبک و براق است و در برابر پارگی و چروک شدن مقاومت زیادی دارد. پارچه ابریشمی در عین لطافت عایق حرارت است و به همین دلیل در تابستان و زمستان قابل استفاده است.


گروه دوم از پارچه‌ ها آن‌ هایی هستند که با الیاف مصنوعی بافته می‌ شوند. ویسکوز پرکاربردترین این الیاف است و چون ‌رسانای گرما است باعث می‌ شود بدن احساس گرما کند. در عین حال این پارچه از ابریشم طبیعی خنک‌ تر است و منسوجات بسیار نرم و لطیفی از آن تهیه می‌ شود.


نایلون جزء الیاف کاملاً مصنوعی است و استحکام زیادی در برابر سایش و کشش دارد و این خاصیت باعث می‌ شود دچار کشیدگی یا چین‌ خوردگی بعد از کشش نشود. به همین دلیل موارد استفاده زیادی دارد. لباس نایلونی سریع خشک می‌شود چون رطوبت کمی به خود جذب می‌ کند. از نخ نایلونی برای تهیه جوراب ساق بلند، آستری لباس، مایوی شنا، لباس ورزشی، پارچه دانتل، بارانی، پوشاک پلیسه‌دار و پارچه‌های کشباف استفاده می‌شود.


پلی‌ استر یکی دیگر از الیاف کاملاً مصنوعی است که مقامت فوق‌ العاده‌ای در برابر چروک شدن دارد و حتی زمانی که خیس ‌شود چروک نمی‌ شود. اگر پلی‌ استر با الیاف طبیعی مخلوط شود در تهیه منسوجات سبک‌ وزن مانند پارچه‌های پرده‌ای، ساتن، پیراهن و بلوز مورد استفاده قرار می‌گیرد. لباس‌ های بافته شده با این الیاف به دلیل ضد چروک بودن استفاده راحتی دارند و می‌توان بعد از شست‌ و شو به راحتی از آن استفاده کرد.

منبع

نویسنده

در میان گذاشتن نظر

آموزشگاه خیاطی کلبه هنر

شرق تهران – میدان رسالت, ابتدای خیابان بختیاری(سامان) پلاک ۳۷۱ زنگ سوم

شماره تلفن
۰۲۱-۷۷۸۹۴۴۲۹
۰۲۱-۷۷۸۰۶۳۲۴

شماره موبایل
۰۹۳۸۸۴۵۵۱۵۹

ساعات کار

شنبه تا چهارشنبه ۹ صبح تا ۹ شب
پنجشنبه ۹ صبح تا ۲ بعد از ظهر

سازمان فنی وحرفه ای کشور

آموزشگاه خیاطی کلبه هنر

در شرق تهران با مجوز رسمی‌ از سازمان فنی‌ و حرفه‌ای کشور

۱۴۰۲ – آموزشگاه خیاطی کلبه هنر